Jag tänkte dra igång den här bloggen med en högst aktuell och pågående diskussion...Varje gång det är flygstrejk får jag ALLTID frågan om varför vi strejkar och det beror ju på flera olika anledningar. På måndag den 26 maj 2025 kan en flygstrejk bryta ut och nu tänkte jag förklara vad den handlar om egentligen.Den här gången är det kabinpersonalen som höjer rösten. På 90-talet kunde flygvärdinnorna jobba fram och tillbaka till London och sedan var de klara för dagen. Så är det definitivt inte längre. Nu för tiden är det snarare fram och tillbaka till London TVÅ gånger per dag följt av en tur upp till Luleå. I dagsläget kan alla flygbolag schemalägga kabinpersonalen på 47,5 timmar på sju dagar men förseningar kan göra att man blir tvungen att gå över den tiden. Då får man jobba upp till 60 timmar max på sju dagar. Detta är något som flygarbetsgivarna nu vill göra till standard och de vill ha möjlighet att schemalägga oss 60 timmar. Det här är en av sakerna som kabinpersonalen strejkar för.Just det här med att schemat lätt drar över på tiden är en viktig fråga eftersom det även påverkar passagerarna. Kommer ni ihåg problemet kring Gran Canaria, som kom på tal i vintras? En flygning till Gran Canaria tar ungefär 6 timmar. Tänk då att kabinpersonalen måste börja jobba en timme före avgång, sedan kanske det blir en timmes försening på det. När man landar på Gran Canaria har kabinpersonalen då helt plötsligt redan jobbat 8 timmar. Då ska verkligen allt klaffa för att man ska hinna flyga tillbaka till Stockholm igen innan personalen går över sin lagliga tjänstgöringstid. Men allt klaffar inte alltid i flygbranschen och flera gånger har det hänt mig att vi blivit kvar på Gran Canaria och så drabbas passagerarna genom att de inte kan flyga hem den dagen.Enligt mig hade det varit bättre att planera en övernattning på Gran Canaria så att passagerarna kan vara säkra på att de VERKLIGEN kan flyga hem den dagen som de tänkt. Här blev det kvällsyoga på Gran Canaria istället, eftersom vi inte kunde flyga hem den dagen pga att vi skulle gå över våran tjänstgöringstid. En annan fråga i flygstrejken handlar om semestern. Kabinpersonal har ju också familj och vänner och hade gärna velat slippa ha sin huvudsakliga semester i maj eller september. För då har ju ingen annan semester.Här är punkterna i korthet som flygstrejken handlar om:Förbättra arbetsmiljön, med bland annat rimliga arbetstiderBättre reglera rätten till regelbunden ledighet inklusive helger Ge anställda en rimlig lön utifrån rimlig arbetstidGe anställda möjlighet att kunna byta flygbolag och bibehålla sin yrkeserfarenhetSkapa en rättvis förhandlingsprocess, så att lokala förhandlingar på respektive bolag inte blir bakbundna av fredspliktDe flygbolagen som riskerar att påverkas är bland annat SAS, Norwegian, BRA och Cityjet. Hundratals avgångar från från de största och mest trafikerade flygplatserna påverkas.Parterna har fram till måndag 26 maj klockan 04:30 på sig att komma överens.