Det senaste året har det varit flera fall av turbulens som uppmärksammats i media. För oss här i Norden är det nog SAS-planet på väg till Miami i november som flest tänker på så här i närtid.Jag pratade med en i besättningen som jobbade på den flighten och han sa att det var det värsta han varit med om – under sina 30 år som flygande!Även om turbulens är något naturligt och flygplan är byggda för att klara av turbulens så vill man såklart helst undvika det för bekvämlighetens skull. Men nu visar en ny rapport att det kommer bli svårt framöver.Därför blir turbulens vanligareEnligt en ny rapport står det nu klart att kraftig flygturbulens över Nordatlanten har ökat med 55 procent de senaste 40 åren. Så sent som förra veckan tvingades ett Delta Airlines-flyg från Salt Lake City till Amsterdam nödlanda efter att ha drabbats av kraftig turbulens och 25 personer togs till sjukhus. Dramatiska bilder har visat att serveringsvagnar flög upp i taket och passagerare fick väskor och andra föremål över sig.Det är bara en av en rad händelser de senaste åren.Flygexperten Jan Olsson förklarar att ökningen av turbulens delvis beror på klimatförändringar, som leder till kraftigare oväder och jetströmmar. Han berättar att turbulens sker oftast uppe i dessa jetströmmar som finns högt upp i atmosfären och där gillar flygplanen att ligga och surfa.Det enda positiva med att flyga på dessa höjder är att det blir kortare flygtider.Är turbulens dödligt?I många fall går det att förutspå turbulens, men i andra fall går det inte alls och turbulens (klarluftsturbulens) kan dyka upp som en blixt från klar himmel. – Förr kunde flygplan krascha av turbulens, när vingarna var styva. Idag kan de vifta med vingarna ungefär 4-5 meter och det gör att flygplanet lär inte störta, men din nacke är inte lika böjlig som vingarna är, säger Jan Olsson i TV4 och fortsätter:– Så man kommer fara upp i taket om man inte har säkerhetsbälte på sig.Vad betyder klarluftsturbulens?Klarluftsturbulens, alltså oförutsedd turbulens, är oftast när jetströmmarna möts. Då blir det som att hoppa i en fors, som rafting ungefär. Nu får vi alla hålla tummarna för att modernare teknik är på gång som kan leda till att incidenter går att undvika i framtiden. Foto: TT