Förra veckan rapporterade jag om Air Indias flygkrasch. Nu tänkte jag komma med en uppdatering om hur utredningen går.Ni vet säkert redan att alla flygplan har en "svart låda" i cockpit som registrerar och sparar allt som gjorts och sagts innan en eventuell flygkrasch. När man ska utreda en flygolycka gäller det att hitta den "svarta lådan" för att få svar på vissa frågor om vad som hände.Men det räcker oftast inte att bara hitta svarta lådan. Detta hände Air India AI171I det här fallet med Air India har man tittat på övervakningskameror för att få klarhet – men det har snarare lett till fler frågor än svar.Med andra ord pågår utredningen fortfarande, i allra högsta grad.AI171 lyfte från Ahmedabad klockan 13:38 torsdagen den 12 juni, men planet var bara i luften i en halv minut.Övervakningskameror visar att planet hade svårigheter att lyfta och få höjd, istället började planet sjunka ner mot marken. Landningshjulen var fortfarande utfällda och flygplanet pekade uppåt. Planet kraschade i ett litet samhälle i Ahmedabad och 29 personer (som befann sig på marken) dog. Ombord på planet befann sig 242 personer. 241 personer dog medan en passagerare mirakulöst överlevde.Teorierna om vad som orsakade olyckanAtt landningshjulen fortfarande var utfällda är något som ifrågasatts av experter. De borde ha fällts in vid det laget.En annan potentiell teori bland experterna är att flygplanets "flaps" inte var i rätt läge. De sitter på vingarna och måste vara i ett visst läge för att möjliggöra att planet kan lyfta och öka i höjd korrekt.Vissa tror även att flygplanet kan ha fått en "bird strike" som orsakade olyckan, men enligt experter är detta inte särskilt troligt eftersom det här flygplanet har två motorer och är designade för att kunna flyga med endast en motor om man så måste.Vad tittar utredarna på? Hur går utredningenDet har snart gått två veckor sedan kraschen och gåtan är fortfarande inte löst. Det har dock sina förklaringar:1. Utredningen leds av AAIB (India's Aircraft Accident Investigation Bureau) tillsammans med experter i Storbritannien och representanter från USA (där Boeing tillverkas). Enligt Reuters är även "anti-terror"-grupper med i utredningen.2. Aurobindo Handa, tidigare VD för AAIB har sagt att teorierna som finns, i nuläget, är bara spekulationer.3. Nu måste utredarna ta del av innehållet i svarta lådan.4. Svarta lådan har två komponenter. En som tar upp flygdata och en som spelar in vad som sägs i cockpit. Den lagrar även information som till exempel "flaps" och landningsställ.5. Eftersom svarta lådan har varit med om brand och en crash kan den inte analyseras i Indien. Den är skickad till USA för analys.När är utredningen klar?Det här fallet räknas som en "major accident" och då är uppmaningen att det ska publiceras en rapport efter 30 dagar. Men detta är inte obligatoriskt.Riktlinjerna säger att man måste släppa sin slutgiltiga rapport "så fort det går och om möjligt; innan det gått 12 månader sedan olyckan". Foto: TT