Hej kära bloggläsare,Jag tänkte dela med mig av fem saker som du troligtvis inte visste – men som kommer "make sense" nästa gång du är ute och flyger och tänker på de här sakerna.1. Flygplan har ingen backDet är rätt ofta som det händer att alla passagerarna är ombord, piloterna är startklara inne i cockpit och flygplansdörren är stängd. Men ändå lämnar man inte gaten. Som passagerare kanske man undrar vad i hela friden det är som dröjer och det kommer jag nu berätta:I många fall beror detta helt enkelt på att man väntar på "push back", det vill säga en traktor som skjuter bak flygplanet från gaten. Flygplan har nämligen ingen back, det finns bara gas och broms.2. Varför kör piloterna långsamt även när man har bråttom?När ett flygplan fått sin push back och lämnat gaten är det dags att ta sig till runway. Men ibland kan det vara så att man kör väldigt långsamt även fast man är lite sen. Det beror oftast inte bara på trafik!Ibland kan flygplanet vara på väg mot startbanan i väldigt långsam takt, ibland kanske man till och med stannar helt. Det här beror på att piloter har strikta regler när det gäller att få befinna sig på runway, för att undvika kollisioner, hålla säkra avstånd från andra flygplan och att lyssna på Air Traffic Control. Långsamt och stadigt betyder säkerhet.3. Därför måste man ha flygplansläge på mobilenDet är många som inte förstår vitsen med varför man måste sätta sina elektroniska enheter i flygplansläge. Men det finns naturligtvis en förklaring till det.Regeln finns för att dessa enheter inte ska störa flygplanets navigation och kommunikations-system. Dagens flygplan har dock ett bra skydd men vad säger ditt samvete? Ta det osäkra före det säkra eller tvärtom?Dessutom tycker jag personligen bara att det är jobbigt om man glömmer att sätta på flygplansläge för jag upplever att mottagningen när man väl landat på sin destination blir sämre/problem att få igång surfen. Kan även lova er att mobiler funkar inte på 10 000 meters höjd!4. Varför måste man fälla upp stolsryggen för start och landning?När cabin crewet kollar kabinen ber vi dig att fälla upp stolsryggen och bordet, väskor ska vara antingen under sätet eller i hatthyllan, samt att det ska vara fri sikt genom fönstren. Här är anledningen:Under start och landning handlar allt om säkerhet. Om något föremål skulle ligga löst i kabinen kan det skada passagerare. Ett uppfällt säte och bord minskar risken för skador vid plötsliga stopp eller turbulens, samtidigt som det snabbar upp processen ifall man skulle behöva evakuera.5. Varför blinkar säkerhetsbälte-skylten efter take off?Har du märkt att skylten med säkerhetsbältet slås av efter take off för att slås på igen bara någon sekund senare? Det här är standard för många flygbolag.Den här blinkningen är som ett hemligt tecken från piloterna till flygvärdinnorna om att de nu kan spänna loss sig och börja jobba. Men för passagerarnas säkerhet är det bäst att de sitter kvar på sina platser en liten stund till. Passagerarna bör endast spänna loss sina säkerhetsbälten när skylten med säkerhetsbältet är släckt.