Hej kära bloggläsare!För två dagar sedan tvingades ett TUI-plan nödlanda i spanska Santiago de Compostela. Flygplanet var på väg från Gran Canaria till Göteborg. Anledningen till nödlandningen? Jo, en kvinna som började attackera och slå andra passagerare ombord.Väl på marken blev kvinnan gripen av polis och en kvinnlig passagerare tvingades lämna flygplatsen i ambulans efter attackerna.– Hon såg ut att ha väldigt ont i huvudet, sa en passagerare till Aftonbladet som såg allt.Enligt flera passagerare ombord ska crewet ha hanterat situationen mycket bra och tro det eller ej, men vi cabin crew är utbildade i att hantera våldsamma passagerare och vi har tillgång till ett kit med bland annat handbojor ombord. Varför det här kitet inte användes i detta fall är lite märkligt – men jag kan väl tycka såhär i efterhand att hon borde ha blivit "fastlåst" redan vid första attacken.Flygvärdinnornas hemliga uppgift vid boardingHur som helst, crewet skötte sig bra i situationen och det är nog ingen slump. För troligtvis hade de nog koll på den här våldsamma passageraren. Att hålla koll på vilka passagerare som kliver ombord hör nämligen till våra arbetsuppgifter, men det är det nog inte många som vet.Efter tio år som flygvärdinna har jag lärt mig analysera människor på detaljnivå. Jag vet till exempel direkt om någon är flygrädd, om någon är en van resenär, om någon flyger för första gången eller om någon är påverkad av något.Det har, vid fleeera tillfällen, hänt mig att jag har tänkt på något angående en passagerare och så går jag till en kollega och säger något i stil med "han på 11A..." och min kollega svarar direkt "JAG VET, jag tänkte på samma sak" och så har vi oftast noterat samma varningssignaler.Så som flygvärdinna kan man absolut inte stå och såsa under boarding – snarare tvärtom. Man måste verkligen spetsa både öron, ögon och näsa för att upptäcka avvikande beteenden hos passagerare. Enligt mig är det här den viktigaste delen av en hel arbetsdag. Man lär sig mycket i cabin crew training.